Radar ANO ANO ANO
RADAR: Ano či Ne?
V posledních týdnech sílí u nás debata nad záměrem umístit v Brdech, vzdušnou čarou 60 kilometrů od Loun, radar americké protiraketové obrany.
V této souvislosti slyšíme pochopitelné obavy občanů o vlivu zařízení na zdraví. Sledujeme zatím neúspěšnou vládní vysvětlovací akci, která je defenzivní a příliš světla do problému nepřináší. Registrujeme v obcích regionu, kterého se umístění týká, jedno záporné referendum za druhým. To vše pokládám za velmi nešťastné, protože z takovéhle "veřejné debaty" mizí podstata problému.
Neslýchané výhrůžky Ruska
Z Ruska zatím zní tak neslýchané výhrůžky jaderným útokem na naši zemi, a tedy hrozby zničením naší vlasti, že nic podobného jsme veřejně z žádných úst a z žádné strany neslyšeli ani za dob nejsilnější studené války. Jak se k této věci postavit, když seriozní analýzy všech možných hrozeb dosud nebyly a snad ani nemohly být zveřejněny? O funkci zařízení se lze jen dohadovat a cíle, na které je zamířeno, lze jen tušit či dedukovat. Myslím, že nejlepší bude zapojit zdravý selský rozum. Po našich historických zkušenostech z minulého století (získání suverenity po 300 letech v roce 1918, její ztráta v Mnichově 1938, pak Jalta, roky 1948 i 1968, otálení Evropy s naším rychlým přijetím do EU po roce 1989) už dobře víme, že svobodu a suverenitu nám nikdo nedaruje a jen tak, pro nic za nic, negarantuje. Musíme se o ně zasadit sami a navíc potřebujeme spolehlivé spojence. Svět se mění, ale naše poloha v Evropě nás předurčuje k tomu být v centru historických událostí, které jsou často nad síly malého národa. Naše země je dnes členem EU a NATO - to je naše základní pozice. S Evropou jsme propojeni nejdůležitějšími hospodářskými vazbami - většina našeho exportu směřuje právě tam. Na druhé straně jsme stále více energeticky závislí na Rusku - získáváme odsud téměř všechnu ropu, plyn i palivo pro jaderné elektrárny, přitom jediná naše energetická surovina - uhlí - nám stačí stěží na 30 let. Naše závislost na Rusku je však zatím mnohem menší, než je závislost ostatních zemí EU.
Dohodnout se musí v první řadě velmoci
USA se s Ruskem musí dohodnout a také se nakonec dohodnou,
protože při dosahu radaru 2000 km by hlavní účinky jeho funkce - řízení
palby protiraketových střel z Polska a ničení balistických střel v této
vzdálenosti, a tedy i dopad případných trosek zasažených nepřátelských
raket protivníka - probíhalo nad ruským územím se všemi důsledky.
Garancí je NATO
Každého pak napadne: "Nedohodnou se velmoci proti našim zájmům?"
Nemůže se opakovat nový "Mnichov či Jalta - opět o nás bez nás"?
Garancí naší bezpečnosti je naše členství v NATO. Nejdůležitější zemí
této organizace jsou USA. Bez nich by NATO bylo bezzubé. Umístění
amerického radaru, a jistě to bude zařízení zahrnuté do systému NATO,
je pro nás příležitostí sehrát roli suverénního státu - důležitého
člena aliance.
Výjimečná šance
Nepromarněme tuto šanci, jaká přichází pro malé národy velmi
zřídka. Něco jako neutralita dnes neexistuje a pro naši zemi nikdy
neexistovalo. Potřebujeme-li spolehlivé spojence, buďme i my
spolehlivými spojenci. Jen tak získáme respekt těch, kdo nám dnes
vyhrožují. Před 18 lety jsme ještě byli okupovanou zemí a i před 68
lety jsme byli okupovanou zemí. Vzpomeňte si na to, když uvažujete o
radaru v Brdech, když myslíte na to, v jaké zemi budou žít naše děti za
nějakých 30 let. Poprvé v naší historii to budeme my, kdo rozhodne, zda
a za jakých podmínek u nás budou vojáci - spojenci. Vždy před tím v
historii to byli buď okupanti, nebo uchvatitelé.
Žatecký a lounský deník 18.7.2007 zastupitel Města Louny - Vladimír Budinský
Komentáře
Přehled komentářů
já bych ho spíš chtěl protože USA sou velmocí a spojenectví s nima je výhodný!!
Hmmm
(Andro, 17. 4. 2008 10:57)
Pravda, pravda - tedy se moc omlouvam - vazne jsem nechtel nadavat autorum a urazet.. to jsem fakt nechtel. (mel jsem za to, ze ze pod aliasem Attlan se hlasi nejaky ctenar) Pokud to tedy pujde - smazte tyto moje vylevy z teto stranky... mozna Vas i o to prosim... pls
Jeste jednou prominte...
P.S. jste jinak prima web
Podpora radaru
(Miroslav Dokoupil, 14. 11. 2007 19:29)tak přátelé, trochu změna. Souhlasím plně s panem Budínským. Je smutné, že lidé nepochopili, jak je důležitá svoboda člověka. Zárukou mé svobody bude vždy demokratický režim. Doposud žádný jiný režim v historii lidstva neposkytl jednotlivci tolik svobody. Svoboda není samozřejmost, budeme muset i nadále o ni bojovat. Strážcem demokracie bude pro mne vždy USA. Proto souhlasím s tím, aby se vedlo s americkou stranou jednání o jakékoli pomoci při ochraně demokracie všude na světě. Komunisti na tomto horkém tématu zbírají jen body. Právě ti komunisti, kteří mýho dědy uvrhli na 10 let do uranových dolů a zkrátili mu život. Přátelé neblbněte a opravdu zvažte, jestli váš odpor k radaru není pouhý strach z americké hegemonie. Nezapomeňte, že do americky utíkají lidé z celého světa za svobodou. Do Ruska nikdo neutíká, proč? Stačí zdravý selský rozum. Nazdar.
A je to
(EEddyyyu, 23. 8. 2007 14:20)Ja si myslim ze Vas tu nechme vykecat, prisluhovace bolsevika a pak Vas ozarime radarem.
Kocicto,
(hahaha, 31. 7. 2007 14:51)ty jsi blb, víš o tom? USA jsou velmoc, a to nezměníš, a proto tu řveš, že sám si hovno na jejich botě, že?
USA - spojenec naprd
(Radek - Kocicta, 31. 7. 2007 11:18)Nemyslím si, že máme šanci promarnit, nebo nepromarnit něco víc, než další rektoskopickej pokus našeho národa. Přijde mi smutné, že i přes všechno opovrhování a ignoraci co nám milá USA předvádí se pořád najdou tací poserové, kteří i přes zavedení vízové povinnosti, i přes to že vidí jak USA opovrhuje hodnotami jako je OSN, doufají ve skrytu své vyděšené, ustrašené duše v to, že by to byla zrovna USA kdo se postaví na stranu nás chudáčků, protože sme byli tak moc hodný a nechali je tady postavit radar... Proboha proberte se, co chcete po státu, kterej napřed uzná, že o vojenských operacích a militantních aktivitách bude tedy rozhodovat jakési sdružení národů a ve finále, když je sdružení proti, tak je budem ignorovat a vybombardujem si to sami.... Promiňte, ale takovéhle spojence (piráty moderního světa) fakt nechci, to bych tady měl raději afgánistánskou vojenskou základnu... Arogantní, domýšlivý, nafoukaný a hloupý národ, ať je sebesilnější, je jako spojenec spíš komplikací, než pomocí.
argumenty proti radaru
(bart, 29. 7. 2007 20:22)
1, Radar není schopen chránit sám sebe před útoky raket středního dosahu, tím pádem se muže stát snadným cílem. 2, Křivka letící rakety z Iránu ani KLDR na USA nevede přes střední Evropu ale přes středomoří(v případě Iránu) a přes Tichý oceán(v případě KLDR).
3, Nemluví se o tom co se stane pokud raketa s jadernou hlavicí exploduje nad našim území.
4,Pro ochranu jak Evropy tak USA je mnohem vhodnější radar v Gabale, který nabízí Rusko. viz odborný článek v Armádním Technickém Magazínu
5,Radar zvýší možné nebezpečí útoku teroristů(hlavně na takzvané "měkké cíle" např. metro, letiště atd.)
6,Vláda lže občanům (např. pan Topolánek slíbil občanům, že se zasadí o to aby radar stál nejméně 5 km od obce Míšov)
7,Zvyšuje se mezinárodní napětí jak vůči Rusko či Číně ale také mezi členy NATO.
8,S ohledem na výše zmíněné názory neexistuje důvod pro umístění radaru na našem území. (Někteří tvrdí, že tak vrátíme Amíkům to, že nás osvobodili ale chtěl bych upozornit, že to byli oni kdo nás prodal Rusům na Jaltské konferenci a také nám odmítli pomoct v roce 1968)
NE RADARU!!!!!!
Pozor na vlastizradu
(fox, 28. 7. 2007 16:05)Maše země je suveréní stát a ten kdo by proti vůli většiny přizval cizí vojska - na toho je nutno podat žaloby....
technicka
(Ondra, 24. 7. 2007 12:24)na ty pravopisne chyby zapomente pls (neni to moc amerikanisticky vyraz na vas? )..
Ano ci ne?
(Ondra, 24. 7. 2007 12:22)
Tady je dulezity si uvedomit, ze spojenci neznamena kamaradi ;)
Kocourek : ty ses taky uplnej imbecil co ? Si to precti a zamysli se ;) "vidina peněz a Vaše nenažrané a chamtivé držky, jsou vám milejší než svoboda člověka, svoboda národa svoboda lidí, obyčejných pracujících lidí, kteří díky své práci tento stát rozvíjejí, a ti by měli o našem osudu rozhodnout!!!"
Asi takhle : Vidina penez a hned odsouzene jako negativni vlastnost "Vaše nenažrané a chamtivé držky", jsou vam milejsi nez svoboda cloveka (o cem to mluvis?),svoboda národa svoboda lidí(o cem to kvakas?), " obyčejných pracujících lidí,kteří díky své práci tento stát rozvíjejí, a ti by měli o našem osudu rozhodnout!!!"" - uz se zaciname dostavat k jadru problemu.... lepereceno te tahle veta naprosto prozrazuje.
BTW co je to ta tvoje doopravdicka demokracie? :))) Vsechno vsem? Nebo vsichni rozhodujici o vsem? :D To by me velmi zajimalo....
Ale k hlavnimu se stejne v techto diskusich nedostanem... A to k tomu radaru :D Ano nebo ne?
Ja jsem treba proti, me se to nelibi, ale co se tyce strategickych zalezitosti, vim o tom kulovy a pokud to bude pod zastitou nato... Jinak kdo to bude obsluhovat? Jaky tam budou pravidla? Jaky bude presne vybaveni a k cemu to presne bude slouzit? Vite to VUBEC NEKDO???? PRESNE? MATE INFORMACE? Ja zatim nevim o tom ze by padlo definitivni slovo o tom jak to bude vypadat a i kdyby padlo 90 % lidi to stejne nebude zajimat... Hlavne ze si muzem usporadat vlastni referendum na NAZOR tohodle NARODU... Boze takova picovina, ze kazdy nezaujaty a myslici clovek musi brecet... \
Jen bych rad dodal ze jsem pouze pravicove smyslejici clovek, nejsem sympatizant ODS, nejsem ani pro ani proti radaru, protoze neni zatim presne proti cemu byt nebo ne....A milion dalsich faktoru o kterych vetsina nechce ani slyset se vali vsude, hlavne at uz mame poprve tu moznost si vyzkouset se rozhodnout sami...
přidaná hodnota
(bla bla, 24. 7. 2007 8:11)prosím jaká je přidaná hodnota mimo vašich naplněných kapes dolary? Nás to nechrání, nás to ohrožuje z Ruska... J
A z principu NE!!!
(kocourek, 22. 7. 2007 22:44)Nevím jestli jste to modráci pochopili, ale v tomhle státě nežijete jenom vy ale i lidé co mají opačný názor na věc, já vím že z láskou vzhlížíte k USA protože tam mají nastolený vámi oblíbený systém, což je absolutní kapitalismus bez etických pravidel, i kdyby tento stát vyhubil 10x víc původních obyvatel(indiánů)stejně tento systém budete hájit protože vidina peněz a Vaše nenažrané a chamtivé držky, jsou vám milejší než svoboda člověka, svoboda národa svoboda lidí, obyčejných pracujících lidí, kteří díky své práci tento stát rozvíjejí, a ti by měli o našem osudu rozhodnout!!! Vědomě kašlete na naši národní suverenitu, výhledové možnosti být státem který by byl sám svým vlastním pánem! Za mrzký peníz by jste naši krásnou vlast předali do otroctví! Jedno je jisté, že nejste stoupenci doopravdické demokracie, jenom do vašich nevymáchaných tlam si ji berete, proto ten Váš utopistický sen nemůže vyjít!
karle
(honzík, 22. 7. 2007 20:19)a mě udivují lidé, které do příspěvků nezahrnou argumenty, kterým by mi můj názor vyvrátily, je velmi jednoduché aby člověk člověku napsal že je trubka, jenže já se k tomuhle nesnížím ;)
Honzo,
(Karel, 22. 7. 2007 19:43)
vždy když čtu podobné plky takových pitomů, a nesoudných nevzdělanců jako ty, si říkám, že by možná stačilo, kdybys za každého mrtvého, co padl za tvou svobodu, nebo lepší život, mohl mít aspoň jednu bezspánkovou noc...
Myslím, že by ses do smrti nevyspal - trubko!
prd spojenci
(honzík, 22. 7. 2007 18:33)myslíš ty spojence které nás nechali němcům? anebo ty spojence které v 68 přijeli na pomoc proti sovětům? aha teď je mi to jasné vždyť spojenci nám pomohli za války osvobodit plzeň, ale předtím ji nazapoměli vybombardovat jojo je mi to jasné....to jsou ti naši spojenci
radar možná jo
(nekdo, 3. 1. 2009 21:46)