Proti referendu - Otevřený dopis
Vážený pan
Prof. Václav Klaus
Prezident České republiky
Vážený pan
MUDr. Přemysl Sobotka
předseda Senátu Parlamentu České republiky
Vážený pan
Ing. Miloslav Vlček
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
Vážený pan
Ing. Mirek Topolánek
předseda vlády České republiky a předseda Bezpečnostní rady státu
Brno, 16. července 2007
Vážený pane prezidente, pane
předsedo Senátu, pane předsedo Poslanecké sněmovny, pane předsedo vlády a
Bezpečnostní rady státu, dovolujeme si obrátit se na Vás jako na představitele
České republiky, kteří chrání její zájmy a zastupují její občany. V současnosti
je velmi aktuálním problémem jednání o umístění vojenského zařízení spojeneckého
státu – konkrétně americké radarové stanice – na svrchovaném území České
republiky. Tato otázka je jednou z nejzávažnějších od politických změn v roce
1989.
Domníváme se, že otázka
povolení umístit základnu spojeneckých vojsk na své svrchované území je natolik
zásadní a citlivá, že ji nelze řešit jinak, než expertně, tedy s náležitou
úvahou zahrnující strategické bezpečnostní, zahraničně-politické, ekonomické,
právní a další aspekty ve velmi komplexní podobě. Je tedy zřejmé, že otázka
vyžadující tak vysokou kvalifikaci je výjimečně nevhodná pro předložení v nějaké formě
(vše)lidového hlasování.
Je však nezbytné, aby byl občanům České
republiky prostřednictvím veřejnoprávních médií poskytován dostatek
relevantních a pravdivých informací. Zejména považujeme za žádoucí, aby se na
argumentaci bezprostředně podíleli přímo ústavní činitelé. Na druhé straně je
ovšem zřejmé, že při rozhodování o povolení stavby radarové stanice se
zohledňují i zpravodajské informace, jejichž zveřejnění jako argumentu pro
radar je nejen nežádoucí ale i často nemožné.
Česká republika a její území není naším
majetkem v pravém slova smyslu a možnost jejího užívání nám byla pouze svěřena
na velmi omezenou dobu. Každá politická reprezentace
má dle našeho názoru odpovědnost udělat zásadní rozhodnutí, jako je umožnění
využít část našeho území spojeneckou zemí, pokud to výraznou měrou přispěje ke
společné spojenecké obraně. To je právě případ diskutované radarové stanice. Přítomností
příslušníků americké armády na území České republiky bude velmi zkomplikována
cesta k nějakým příštím Mnichovům, Únorům či Srpnům.
Argument, že v této otázce mají
rozhodovat občané v referendu, protože ani jedna z politických stran
nedeklarovala svůj postoj k uvedené záležitosti před volbami a občané tudíž
neměli v minulých volbách žádnou šanci vyjádřit hlasováním svůj názor
týkající se daného problému, není přijatelný. Čas voleb nemůže být určující pro
strategické bezpečnostní směřování země. Ze skutečnosti, že příslušná jednání
zahájila vláda jiné politické orientace, než je ta současná, vyplývá, že
existoval nutný konsensus politických elit o tomto našem směřování. Pevně
věříme, že státnická odpovědnost zvítězí nad osobní řevnivostí a tento
konsensus bude opět obnoven. Odhodlaný nesouhlas komunistů s umístěním
radarové stanice na našem území pak považujeme spíše za nepřímý důkaz správnosti
tohoto umístění.
Proto se my, níže podepsaní
občané České republiky, na Vás obracíme s žádostí o zvážení následujících faktů
a odmítnutí celonárodního referenda v této zásadní otázce.
Současná politická garnitura
má dostatečně silný politický mandát a hlavně politickou odpovědnost, aby mohla
v této věci rozhodnout. Politická reprezentace nesmí být vláčena často i rychle
se měnícím veřejným míněním. Politik hodný své odpovědnosti musí mít vlastní
názor a v tak významné otázce je jeho povinností hájit jej i proti případně
většinovému názoru občanů, přesně v duchu „Zrazoval
bych své voliče, kdybych obětoval svůj úsudek jejich mínění.“ (Edmund Burke)
Nejen rozhodnutí samo, ale i
cesta, kterou ho bude dosaženo, bude pravděpodobně často diskutována z
historického hlediska a činnost zodpovědných politiků bude posuzována nejen
generací naší, ale i generacemi budoucími.
Odborné záležitosti obrany strategického dosahu nejsou v žádné zemi
předmětem rozhodování v referendech, byť by ve hře byla přítomnost
omezeného vojenského kontingentu jiné, nota bene spřátelené země.
Domníváme se proto, že referendum by bylo
nejhorší možností, jak o tak závažné skutečnosti rozhodnout.
Bylo by vskutku hazardem s naší budoucností.
Parlamentní demokracie umožňuje uvážlivou
diskusi o problémech (jaká v rámci celé společnosti není možná), a tedy
pak i fundovanější rozhodnutí. Dále umožňuje i státnickou odpovědnost
v tom smyslu, že může přijmout rozhodnutí, jež jsou správná, avšak
momentálně nepopulární. V principu věci však referendum nemůže nikdy
schválit nic nepopulárního, byť by to bylo sebevíce správné a prospěšné.
V neposlední řadě, referendum je velmi nákladné.
Vážení, žádáme Vás jako
nejvyšší představitele naší země, abyste dříve než přistoupíte k tak závažnému
kroku, jako je přijetí konečného rozhodnutí, vzali naše argumenty v potaz.
Se zdvořilým pozdravem
PROTI REFERENDU – otevřený dopis:
Ing. Zdeněk Hrbek – hrbek.zden@seznam.cz
1. USA jsou mocností, která není nepřátelská
hodnotám našeho ústavního řádu; ba právě naopak, je jim velice přátelsky
nakloněna, a to až tak přátelsky, že je ochotna je smluvním spojenectvím na
našem území v případě nutnosti i bránit. USA jsou sice evropskou mocností, ale
nikoli evropskou zemí. Amerika se nerozkládá na území Evropy a ani nemá žádné
historické nároky na evropskou půdu, proto se žádná evropská země nemusí bát
expanze ze strany USA. Přítomnost USA v Evropě brání vzestupu jiné evropské
mocnosti, která by se stala hrozbou svým sousedům. Konečně, přítomnost USA v
Evropě, neboli USA jako evropská mocnost, chrání ostatní evropské země před
potenciální hrozbou ze strany jiných neevropských mocností. Základna armády USA
na našem území zvýší americkou vojenskou přítomnost v Evropě. Zejména však
by USA kvůli ní měly v České republice svůj zájem – to by zaručilo, že
pokud budeme mít my sami vůli bránit svoji svobodu, již nikdy nebudeme
v situaci podobné těm, kterými naše země prošla v letech 1938, 1948 a
1968, osamoceni a vydáni napospas.
2. Podrážděné reakce Ruska jsou motivovány
oprávněnými obavami ze ztráty vlivu, který na našem a polském území Rusko stále
uplatňuje prostřednictvím spolupracovníků, kteří se rekrutují z řad
komunistů a bývalých příslušníků a konfidentů totalitních tajných policií (viz
např. Zpráva o prověrce vojenských zpravodajských
služeb, která vyšla ve Varšavě, resp. zrušení polské vojenské kontrarozvědné
služby Wojskowe Służby Informacyjne k 30. září 2006). Zvýšený zájem našich
spojenců a na něj navazující vytvoření tlaku na podstatné zkvalitnění
bezpečnostních standardů na našem území by vedl k výrazným komplikacím
v činnosti takových osob. Přesně to je v zájmu občanů České
republiky.
3. Technické, právní,
ekonomické a jiné věcné otázky je nezbytné diskutovat a veřejnost o nich má být
pravdivě a v co největší míře informována. Strategické rozhodnutí však
musí být učiněno primárně na základě strategické analýzy a z ní plynoucích
argumentů. Všechny ostatní argumenty mají podstatně nižší váhu.
Já, níže podepsaný, souhlasím a svým podpisem vyjadřuji souhlas s
otevřeným dopisem PROTI REFERENDU vrcholným představitelům České republiky.
Současně prohlašuji, že nejednám pod nátlakem ani ve prospěch
žádné politické strany.
MUDr.
Miroslav Beňo – lékař
Josef
Bílek – podnikatel v.v.
Mgr.
František Bína – jednatel
Prof.
Dr. Ing. Miloš Dokulil, DrSc. – vysokoškolský pedagog
Mgr.
Dan Drápal – publicista a překladatel
Jan
Zeno Dus – evangelický farář
Martin
Dvořák – diplomat
JUDr.
Romana Fialová – právník
Ing.
Jiří Hájek, Ph.D. – odborný asistent
Roman Heřman – učitel esperanta
Ing.
Zdeněk Hrbek – konstruktér
RNDr.
Tomáš Kaláb – manažer
Ing.
František Kopečný – manažer
RNDr.
Jan Kubalčík, Ph.D. – matematik
Ing.
Jan Lauer – technik
Karel
Macháček – analytik
Emanuel
Mandler – historik a publicista
Ing. Jan Mikulecký – analytik IT
Mgr. Cyril Modra – systémový architekt
Pavel
Pabián – pastor a lektor
RNDr.
Ivan Petlan – matematik
Ing.
Jana Povolná – manažer
Jaroslav
Přibyl – penzionovaný státní úředník
Ing. Josef
Sedlák, CSc. – podnikatel
Ing.
Miroslav Stuchlík – inženýr elektro
PhDr. Zdeňka Tichá – vědecká pracovnice
Mgr.
Martin Vadas – režisér a dokumentarista
Petr
Vančura – nezávislý politický analytik
Lenka
Veselá – manažer
Komentáře
Přehled komentářů
To, co jsem si přečetl mne velmi udivuje a naplnuje obavou o osud tohoto národa, pokud takoví jako pisatel dopisu a ti, co se pod něj podepsali budou mít volební právo...
Jsme, nebo nejsme?
(VanHorn, 29. 7. 2007 13:47)
Další "elita" lidí, která si myslí, že ostatní jsou blbci. Dopis se mi jeví, jako kdyby se povyšoval nad zbytkem státu - něco jako: "My vám rozumíme, na rozdíl od většiny ostatních, nedovolme jim vyjádřit svůj názor - my jsme ti chytří..."
Když nebude referendum a náhodou nám zřízení radaru přinese nějaké problémy (ekonomické,vojenské), budou lidé nadávat na politiky.
Když bude referendum a lidé si zvolí ANO radaru a stane se něco zlého, budeme vědět, že si za to můžeme sami.
My nejsme blbci, a i kdybychom byli, je to naše země a ne země nějaké samozvané "elity"!
Hej, Marty
(Klasik, 29. 7. 2007 10:16)Tím, že jsi nepochopil, že nejde o papouškování, a že jsem se ti tím jen snažil ukázat, jaké používáš všeobjímající fráze, bez jedinného argumentu, jsi ty dokázal zbytečnost referenda - děkuji ti. :)
Klasiku
(Marty, 28. 7. 2007 18:01)Moje odpovědi pro Tebe tu byly odstraněny.Tak snad někde jinde za jiných okoností.Jen bych chtěl říct,že tím papouškováním jsi ukázal,že s homo máš společnou možná tak akorát orientaci.:-)
Názor
(franta polívka, 28. 7. 2007 17:37)Hmm, máte pravdu, že technické stránce nemůže prostý lid v plné šíři rozumět. ALE-uznáte snad, že důležitější v této věci je politický aspekt. Plně chápu, že například vy, který jste PRO(nebo to aspoň takto deklarujete) máte strach z negativního výsledku obecného referenda a snažíte se najít argumenty, které by zamítli možnost všelidového hlasování. Ale máme svobodu slova a názoru. Jedná se o závažnou věc, nechte ať rozhodne názor většiny, jako při volbách. Snad to co jsme si přáli ze všeho nejvíc je demokracie ne? Radar by mi nijak zvlášt nevadil, ale rozhodně ne za cenu obcházení lidí.
Slováku
(Rightist, 28. 7. 2007 11:28)Neber jméno boží nadarmo. A buď vděčen českému národu, že díky jeho velkorysosti i přes obrovský objem financí, které jej 70-ti leté společenství s vaším tehdy zaostalým národem stálo, jste naprosto klidně a bezproblémově mohli založit svoji druhou, tentokrát demokratickou republiku. Vůbec nic proti Slovákům nemám, naopak moje přítelkyně je Slovenka, ale toto jsou historická fakta, takže ...
slováku:
(kofola, 28. 7. 2007 10:51)Největší hřích,který Češi mají na svědomí je,že jsme si jako revoluční zbraň zvolili "samet".Za to teď trpíme a bohužel ještě dlouho trpět budeme.
ano zakladnam
(slovak zo slovensko, 27. 7. 2007 21:25)HA HA HA HA HA....tak dobre som sa uz davno nezasmial...bratia Cesi, vyjadrujem Vam uprimnu sustrast. Kto vie, co ste spravili, ze Vas tak Boh kruto tresce.
Klasiku, vzal jsi mi to z pera!
(Jelena Ivanovna, 27. 7. 2007 7:44)
Jen dodám:
"Kdyby blbec viděl, že je blbec, už by nebyl blbec!"
Myslím, že to bude problém těch samozvaných ochránců lidu českého od toho strašného imperialistického Bushe a záření....
mají totiž v hlavách piliny, a zákonitě o tom neví! Viz citát výše... :)))
hej Marty,
(Klasik, 27. 7. 2007 7:39)že ty budeš patřit mezi přizdisráče s komplexy, typu holohlavých skinů (nemusíš tak zákonitě vypadat),řinčících řetězy a klacky. Těch,co si musí stále něco dokazovat, takových malých českých přizdisráčských socnácků. Od pravdy asi daleko nebudu. Tihle zneuznaní šmejdi v tomhle národě vždycky byli a bohužel vždy budou. Škoda, že jsme takoví humanisti, a zařazujeme mezi normální lidi i taková individua, jako je Marty, nebo Michal - Homo erekcus posranus blbus závistivý...
Pořád nechápu,
(Marty, 27. 7. 2007 0:27)jak může existoaz v tomto státě někdo,kdo podporuje Bushovu politiku.Rozumím tomu,že jsou lidé vyloženě protiamerciký nebo proamericky založení,že jsou taci,kterým jsou uprostřed.Za současného prezidenta USA ale mluví činy,činy,které děsí.Nepotkal jsem američana,který by s ním plně souhlasil a většina na něj nadává.Samezřejmě neveřejně.Bojí se.Už to hovoří samo za sebe.A když nad tím přemýšlím,podobně se k moci dostal Hitler.A i v Bushově případě musí mít podporu hlavně u lidí s komplexy,lidí typu holohlavých skinů (nemusí tak zákonitě vypadat),řinčících řetězy a klacky.Lidí,co si musí stále něco dokazovat,takových malých českých nácků.Od pravdy asi daleko nebudu.Tenhle národ se nikdy nezmění.Škoda.
Odborníky???
(michal, 26. 7. 2007 23:53)Tady přece nejd o odborníky,ty když budou chtít,nebo budou muset,řeknou co je potřeba říct a nemusí to být pravda.V tomto případě si musí hledat informace každý sám.A nejen technické.Stačí se koukat kolem sebe,co se děje.Těmahle kecama,že lidi nesmí do ničeho mluvit,se dostal k moci Hitler.Optimista je pesimista bez informací.A to už v roce 1993 někdo řekl a k tomu dodal,tenhle stát potřebuje optimisty.Referendum je právo každého občana,v této situaci.A už vůbec na toto rozhodování nemá právo strana pododníků a intrikánů.Lidi se nesmí nechat zmást kecama o odbornících!!!Pozor na propagandu,stokrát opakovaná lež se stane pravdou!
Podepisuju.
(tendr, 26. 7. 2007 22:52)
A to z jednoho prostýho důvodu - už jste někdy zkoušeli vysvětlit dělňasovi fungování vln?
I kdybysme měli všichni stejné informace, tak to půlka lidí nepochopí a jejich rozhodnutí bude zkreslený. Proto bych nechal rozhodnout odborníky.
Podivení
(mefistofeles, 29. 7. 2007 15:47)